tisdag 23 september 2014

Italien - Dop i Cava de Tirreni




Dopdagen i Cava de Tirreni. Katolskt dop var något alldeles extra. Klädkoden var långklänning och täckta axlar i kyrkan och barnvagnen skulle bäddas med särskilda filtar och kuddar speciellt för denna dag.







Jag har inte varit jättemycket i kyrkan i Sverige, eller andra länder för den delen, under mitt liv men sättet som denna kyrka var utsmyckad skiljer sig mycket från det jag sett tidigare. Vartåt man än tittade fanns olika ikoner och andra konstverk eller skulpturer och allt var väldigt överdådigt utsmyckat.

Utanför kyrkan skulle alla vara med på gruppbilder. 
Först mammans svenska familj och sedan pappans italienska familj. Även föräldrarnas vänner skulle ha en egen gruppbild och många fler som jag valde att inte ta med här.



Sedan var det dags för middag.































Gruppbilderna skulle såklart även tas vid tårtan.

Innan vi gick fick alla gäster varsin liten keramikskål och en liten påse godis att ta med som minne.

All färgkoordinering utgick såklart från att det var en pojke som döptes. Kanske är italienarna mer konservativa med sådant än vad vi är tänkte jag... tills jag letade efter fint presentpapper och dekoration till doppresenten och jag på, t.ex panduro, bara kunde välja mellan rosa och blått då det gällde material som var avsett för ändamålet.


2 kommentarer: