måndag 22 september 2014

kan jag teckna serier?

För nästan exakt ett år sedan pratade jag och min fina konstnärsvän om att det vore roligt att testa att teckna serier. Eftersom hon är en naturbegåvning vad gäller att måla och skissa tog jag ett steg tillbaka och ville att hon skulle vara den som försökte först. Efter ett tag fick jag ett skissblock och tuschpennor av min vän för att hon tyckte att jag skulle sluta fega och istället försöka mig på att rita utifrån alla mina frågor och funderingar.
Oj, vad jag kände mig som sköldpaddan när jag tog fram blocket första gången. Så nyfiken på hur jag skulle göra, men samtidigt så rädd för att jag inte kunde.
Ändå har jag sedan dess ritat slut både blocket och flera av pennorna. Ingen ordentlig serie har skapats men många idéer har prövats och funderingar har fått ansikten.


Därför såg jag väldigt mycket fram mot två hela dagars serieteckningsworkshop.

I mina tankar var nämligen detta uttrycksmedel snarare till för att berätta något än att "rita fint". Något som gjorde det mindre kravfyllt. Och alltså roligare!

Nedan följer några av uppgifterna vi fick göra för att pröva på att vara serietecknare.



Uppgift: rita dig själv med någon superkraft du skulle vilja ha.
Jag valde att ha fler armar för att kunna göra mer och räcka till åt fler än jag hinner och orkar.




Uppgift: Gör första rutan. Den ska innehålla en person och en pratbubbla där ordet JAG ingår. Denna skickas sedan vidare inom en grupp av tre så att vi alla till slut har gjort två av nio rutor var. Och tillsammans skapat tre olika berättelser. I varje ruta skulle ett ord förekomma enligt följande schema, jag, du, han/hon/hen, vi, ni, dem.

Uppgift: Gör en teckning utifrån något samhälleligt eller politiskt.
(Då det är lite svårt att läsa vill jag förtydliga att mannen på bilden tänker "Jag hatar inte dig. Jag vill bara ha ett jobb.")


Uppgift: Skriv om en händelse du varit med om. Byt papper med någon i gruppen och ändra den berättelsen du får till att innehålla något oväntat. Byt papper med ytterligare en person och tecka nu en serie av den historien du fått.


1 kommentar:

  1. Kul att du tecknar i blocket, fortsätt att dela med dig av tankar och idéer vi vill höra! Det ska bli spännande att höra vad du hittar på härnäst! nästa utmaning kanske är att göra en hel serie, kanske om påolitik, eller något helt annat, the sky is the limit!

    SvaraRadera