torsdag 30 oktober 2014

Nya försök och en kliché

 
 Satt på Majornas Bibliotek idag. Det är ganska mycket lugnare där än på stadsbiblioteket. Inget café och inga föräldrarlediga eller grupper av studenter.

Ny miljö tänkte jag på vägen dit. Idag ska det funka. Minst fem samarbeten ska jag få till! ... eller minst två i alla fall. 

Bytte plats efter en stund. Från fåtölj till stol vid bord. Där satt två andra. En man löste sudoku i  dagens Metro och lyssnade på hårdrock så högt i sina hörlurar att jag tydligt kunde höra gitarr-riffen. Honom ville jag inte störa. Den andre mannen vid bordet satt och läste i en faktabok och reste sig då och då för att hämta en ny. 

Jag satt en stund, lyssnade på radio i en hörlur och hörde ljudet från biblioteket i det andra örat. Försökte förbereda mig för att fråga mannen med faktaboken om han ville fylla i två pratbubblor på min teckning.

VARFÖR ÄR DET SÅ SVÅRT?
Känner mig plötsligt som en liten blyg skolflicka, kanske nio år, och skriver ner ord på hur hon kanske känner sig varje dag när det är nya saker hon ska våga.

Glasvägg
Luftvägg
Ser Igeom
Står kvar
Fint på andra sidan
Står kvar.

Plötsligt reser sig faktaboks-mannen upp och det ser ut som att han ska gå. Han tittar till på vad jag gör och jag tänker att nu, nu! Tar mod till mig...
-Ursäkta, har du 30 sekunder?
Han ser inte särskilt intresserad ut men jag fortsätter.
- Skulle du kunna tänka dig att fylla i vad dessa personer säger?
-Nej.
Han svarar snabbt. Och börjar gå därifrån.
-Okej, tack ändå. Säger jag medan han vänder sig om.
Tittar ner i mitt tomma block tar upp pennan...




4 kommentarer:

  1. Det var det värsta som kunde hända, ett nej... inte så farligt eller?
    grymt clara, kör på!

    SvaraRadera
  2. Heja dig att du vågade! Förstår att det är läskigt

    SvaraRadera
  3. Detta fixar du! Du e modig som ens kommer på iden att göra nått sånt. Jag skulle fega ut totalt (absolut inte min typ av grej)!

    SvaraRadera
  4. Beundrar verkligen ditt mod Clara! Bara kämpa på! ☺️

    SvaraRadera