måndag 3 november 2014

Inspiration

Efter handledningen idag blev det en promenad med en vän för att skingra tankarna lite. Det var lite svårt att känna sig jätteentusiastisk när jag gick från skolan, då de spår jag hade att följa faktiskt inte riktigt kändes som jag. Och jag ville egentligen ha en tydligare väg än vad jag hade nu.
Ändå bestämde jag mig för att gå till Pedagogen och sätta mig för att försöka få gjort något.
Jag tänkte tillbaka på vad jag skrivit i min projektbeskrivning.
En av de saker jag hade lättast att fylla i då denna skulle skrivas, var om jag hade någon inspirationskälla.

Varför var då detta så lätt?
Jo... hela mitt liv har jag funderat mycket på omgivningen. Sociala relationer. Kopplingar till andra människor. Allas påverkan på varandra. Påverkan på vår omvärld. Och vem jag själv vill vara.
Detta har också funnits med under många samtal och diskussioner hemma så länge jag kan minnas.

För nästan exakt ett år sedan var jag på en föreställning med en artist som jag lyssnat på i flera år innan och även tidigare sett live. Dock hade jag inte sett honom i en alldeles egenskriven föreställning med såväl sång och musik som poesi och genomtänkt mellansnack.
Det var då jag insåg att det fanns någon som kunde sätta ord på mina tankar och känslor inför omvärlden.

Emil Jensen har ett sätt att se på sin omvärld som gör att jag känner att den är allas. Han problematiserar utan att dumförklara och kritiserar utan att svartmåla.

Och viktigast av allt. Han lägger stor vikt vid värdet av att bry sig. Att alternativet inte finns. Och att det finns ett hopp om en värld som är bra, så länge vi tror på och kämpar för den, även i vardagen.

Så här skrev han till exempel på Facebook den 25 augusti: ”Försöker att inte hetsa upp mig över valdebatterna, men inser att jag saknar apatisk förmåga.

Detta inspirerar mig ofta då jag kan känna viss hopplöshet över hur vi ska kunna bli en fungerande och samarbetande värld.

Så när jag satt och kollade efter något bra sätt att presentera Emil för er som inte känner till honom hittade jag en krönika han skrivit för ETC.
Ur denna plockade jag några meningar som jag tycker säger mycket om mycket- inte minst mina tankar om att samarbeta:


" Riktigt bra åsikter kommer inte inifrån"..."Saker måste få komma utifrån."


"...så länge fundamentala orättvisor råder och inte alla är fria och trygga, finns ingen tid att vänta tills allt landat i alla, tills allt kommer ”inifrån”."
"Trovärdighet handlar inte om perfektion under en livstid utan förmågan att lyssna, ta in och tänka om."


"... denna insikt har kommit utifrån. Och interagerat med något där inne i hjärnan tills det kommer inifrån – eller interfrån – det är lite hjärnans grej det där med interaktion."

Hela krönikan finns att läsa på http://www.etc.se/kronika/hjartat-ar-en-floskel

 

Så till sist vill jag ge er möjlighet att lyssna på en av de låtar som jag gillar allra mest av alla fina låtar han har gjort. Varsågod!


 
 
 



4 kommentarer:

  1. tack för att du påminner om denna fantastiska människa!!!
    Det var den bästa konsert du tagit med oss på! Kommer han inte
    tillbaka till Gbg. snart?!? morofar.

    SvaraRadera
  2. ditt projekt är så fint, många fina tankar som alla alltid borde tänka på! kärlek till dig!

    SvaraRadera
  3. Åh kul att vi får ta del av dina och Emils tankar.

    SvaraRadera
  4. Har lyssnat på honom ett tag jag med och förstår din fascination av honom :-) Hoppas att du kommer vidare i projektet, jag tror man måste komma till den där punkten du är i nu med lite "orkeslöshet" och förvirring och ifrågasättande... ta en paus och bara va. så rätt vad det är så hittar man en liten tråd och i slutändan så tror jag du kommer få ihop något fantastiskt!

    SvaraRadera